Seiko

Seiko har länge varit en stor spelare på klockmarknaden. Enda sedan 1881, då 22-årige Kintaro Hattori började sälja och reparera klockor i Tokyo, har varumärket överraskat marknaden med nya innovativa klockor. Redan 1913 lanserade Seiko det första armbandsuret som någonsin tillverkats i Japan vilket på den tiden var ett stort framsteg och en indikation på Seikos framtida utveckling.

Hur tycker ni att konsumenternas efterfrågan på funktioner och material har förändrats under de senaste 10-15 åren? 

Det är ingen tvekan om att Seiko är ett av världens mest kända klockmärken. De allra flesta känner till Seiko och har troligtvis börjat med Seiko som sin första märkesklocka. Vi ser att konsumenterna blir mer och mer upptagna av tekniska detaljer och att mekaniska ur är en stor del av framtiden. Konsumenterna är väldigt engagerade och informerade om vad som gömmer sig i deras klocka och kan mycket mer om produkterna nu än tidigare. Man förväntar sig även att både produktinformation och historisk information hittas hos urmakare och butikspersonal.

 

Bild 1: Seiko Prospex Diver SNE533P1

Vad är Seikos vision för framtiden?

Seiko vill vara en traditionell klocktillverkare som fortsatt kommer med produkter i flera prissegment, med hög kvalitet och inte minst tillverkade till perfektion!

Vi ser en ljus framtid för Seikos produkter, vi ser efterfrågan i alla målgrupper och en mycket bra produktutvecklingsstrategi. Det är och kommer alltid vara kvalitetsprodukter på alla nivåer, från Seiko Conseptual till Grand Seiko, med en prisskillnad från några tusen kronor upp till hundratusentals kronor.

 

Hos vilken målgrupp är era klockor mest populära?

Vi ser att män mellan 20 och 40 år är mycket entusiastiska över märket Seiko och har många modeller i sina kollektioner. Vi kan nämna att både Seiko Diver-kollektionen liksom Prospex-kollektionen och kostymklockorna i Presage-kollektionen har blivit mycket eftertraktade kollektioner.

Många av Seikos klockor har fått namn som Sumo, Turtle, Tuna, Monster och Cocktail, vilka i princip är namn skapade av Seikos entusiaster - inte ursprungliga Seiko-samlingsnamn.

 

Bild 2: Seiko Prospex SSC741P1

 

 

Vilka klockor för dam respektive herr tror ni kommer bli höstens storsäljare?

Höstens damklockor

Nya Seiko dam 32 mm (SWR034P1) i bicolour (rosé/stål) kommer att bli en populär modell i höst. Det fina mönstret på urtavlan i kombination med det bra priset tror vi starkt på! 

Diamantmodellen med blå urtavla är också en spännande modell (SKK881P1). Den levereras med pärlemortavla och 18 diamanter i bezelen.

Höstens herrklockor

Nya Seiko Presage SRPD39J1 är vi ganska säkra på kommer bli en klassisk bästsäljare, men vi har många fina modeller som vi vet kommer att fungera bra i höst.

Den gröna Cocktail-modellen SRPD37J1 blir ännu en hit! Fantastisk färg på tavlan och bandet. 

 

Ta del av fler nyheter och bästsäljare från Seikos sortiment!