Stjärnförsäkring

Stjärnförsäkring är något utöver det vanliga. Alla som köper en klocka över 200 kronor eller ett smycke över 500 kronor, får utan extra kostnad 6-månaders försäkring som täcker plötslig oförutsedd skada eller förlust. Därefter kan du själv välja att förlänga försäkringen hos oss. Stjärnförsäkringen ingår inte på aktivitetsarmband. 

Förutsatt att du har varit aktsam om din klocka eller smycke får du den reparerad eller ersatt med ett nytt motsvarande med din stjärnförsäkring (efter skadehantering/ reglering). Det enda du behöver betala är din självrisk.

Försäkringens omfattning
Blir din klocka eller smycke stulet får du ett nytt till samma värde som när du köpte det. Det sker med andra ord ingen nedskrivning för ålder eller bruk. Detsamma gäller om din klocka av en yttre och oförutsedd händelse går sönder så det inte går att reparera.

Låg självrisk och premie
Smidig skadereglering, låg självrisk och förmånlig premie är andra fördelar med Stjärnförsäkringen. Om klockan eller smycket blir stulet gör du en polisanmälan, som du tillsammans med försäkringsbrevet tar med till en av våra butiker för skaderegleringen. Vid förlust betalar du bara 10 % av försäkringsvärdet i självrisk, dock lägst 100 kronor. Vid reparation är självrisken 10 % av reparationskostnaden, dock lägst 100 kronor.

Stjärnurmakarnas hantering av försäkringsregistret sker i enlighet med vad som föreskrivs i personuppgiftslagen PUL.

Vill du veta mer?
Besök din närmaste Stjärnurmakarbutik eller ring 08-5510 5510 så  får du mer information.
E-post allrisk@stjarnurmakarna.se.

 

Vanliga frågor & svar:

Allrisk

- Hur länge gäller den fria försäkringen?

6 månaders försäkring ingår i ditt köp. Ungefär 6 veckor innan försäkringen löper ut får du en faktura som du väljer att betala om du vill förlänga försäkringen ytterligare ett år. Premien baseras på vilken prisklass och varumärke som du köpt.

- Täcker försäkringen en olyckshändelse eller om jag tappat min klocka?
Ja, den täcker såväl plötslig och oförutsedd skada, stöld och förlust.

- Hur mycket sjunker värdet på klockan eller smycket över tid?
Det sker ingen nedskrivning av värdet, oavsett ålder och bruk. Det är alltid försäkringsbeloppet som avgör ersättningsvärdet. Klockor och smycken av ädelmetall som guld kan uppvärderas, detta gör man hos närmaste Stjärnurmakarbutik.

- Hur gör jag när jag förlorat min klocka eller smycke?
Gör en stöld- eller förlustanmälan hos polisen. Ta med dig polisrapporten och ditt försäkringsbrev, alternativt giltig legitimation, till din närmaste Stjärnurmakare. Butiken gör en skadereglering och behandlingsprocessen tar ungefär en vecka beroende på försäkringsbeloppet. Ibland kan det dröja men det upplyser butiken dig om i så fall. Tänk på att du måste hämta ut din nya klocka eller smycke i samma butik som du reglerar skadan, om du väljer att hämta ut hos en annan Stjärnurmakare ska båda butikerna meddelas.

- Vem garanterar försäkringen?
Stjärnurmakarnas Stjärnförsäkring regleras via Eurostar som i sin tur har ett samarbete med ERV Försäkringsaktiebolag.

- Jag ska ge bort klockan eller smycket i present. Hur får jag försäkringen skriven i mottagarens namn?
Stjärnförsäkringen ingår alltid i köpet och kan aktiveras i efterhand. För att teckna försäkringen måste personen vara med i samband med köpet och ha fyllt 18 år. Vid gåva kontaktar gåvomottagaren vår kundtjänst på 08-5510 5510 så skickar vi ut överlåtningshandlingar.

Läs mer...
Fullständiga försäkringsvillkor 

Sedan 1991 förmedlar och driver Eurostar Retail Support AB (ERS) Sjärnurmakarnas försäkringsverksamhet. ERS hanterar i dag mer än 260 000 försäkringskunder som alla har köpt en klocka eller ett smycke hos Stjärnurmakarna. ERS är ett dotterbolag till Stjärnurmakarna och har som syfte att förvalta försäkringsaffären och säkerställa att Stjärnurmakarna och deras medlemsbutiker får stor nytta av sin Stjärnförsäkring.